Для важких робіт в металургійному виробництві, термічних, ливарних і інших гарячих цехах поряд зі сталевими канатами часто застосовують сталеві ланцюги. Їх використовують як стропи, вантажозахватні пристрої для тягових і приводних пристроїв підйомнотранспортних машин.
Для виготовлення строп і вантажозахватних пристроів використають зварні некалібровані ланцюги з м'якої легованої круглої сталі з дрібнозернистою структурою і межею текучості 370-450 МПа.Умовне позначення зварних некаліброваних ланцюгів з прутка діаметром 6 мм з кроком ланки 16 мм: ланцюг ЗН 6 х 16, ГОСТ 2319-81.
Ланки мають овальну форму і з’єднуються між собою зварюванням. По довжині ланок ланцюга підрозділяють на коротколанкові з довжиною ланки l ≤ 5d і довголанкові з l ≥ 5 d.
Для підйому вантажів рекомендується використовувати більш дешевші некалібровані коротколанкові ланцюги, що відрізняються великими відхиленнями від номінальних розмірів по довжині, ширині і діаметру перетину ланки(мал.3.3.1). При підйомі дуже важких вантажів допускається застосування довголанкових ланцюгів з розпірками, які називають якірними.
Мал. 3.3.1 - Зварний ланцюг:
Т - крок ланки; В - ширина ланки; d - діаметр дроту ланцюга
Підбір ланцюгів виробляють аналогічно сталевих канатів в залежності від умов роботи.
Коефіцієнт запасу міцності зварних та штампованих ланцюгів наведено в таблиці 3.3.1
Таблиця 3.3.1
Коефіцієнт запасу міцності зварних та штампованих ланцюгів
Ланцюг |
Коефіцієнт запасу міцності для приводу |
|
ручного |
машинного |
|
Вантажний, що працює на гладкому барабані |
3 |
6 |
Вантажний, що працює назірочці (калібрований) |
3 |
8 |
Для стропів |
5 |
5 |
Допустимий знос ланки зварного ланцюга не повинен перевищувати 10%. Ланцюги, що застосовуються на вантажопідіймальних машинах і для виготовлення стропів, мають мати свідоцтво заводу-виготовлювача про випробування у відповідності зі стандартом, за яким вони виготовлені. При відсутності цього ланцюг необхідно випробувати і визначити руйнівне навантаження.
Зрощування ланцюгів допускається зварюванням, вставкою нових ланок або за допомогою спеціальних з'єднувальних ланок, рекомендованих виробником ланцюга. (мал.3.3.2). Після зрощування ланцюг випробовують навантаженням, котра в 1,25 рази перевищує його розрахункове тягове зусилля, протягом 10 хвилин. Після випробування не повинно бути залишкової деформації ланцюга.
Мал. 3.3.2 - Замок для зрощування ланцюгів.
Перевагою сталевих ланцюгів є те, що вони служать довше канатних, так як краще огинають вантаж і менше зношуються від перегинів і від гострих кутів і граней вантажу, прості за конструкцією і технологічні.
До недоліків сталевих ланцюгів відносяться велика маса, можливість раптового розриву внаслідок швидкого розкриття тріщин, необхідність контролю за станом ланок ланцюга.