S5 Corporate Response - шаблон joomla Книги

logo slinger

"УВАГА!!!"
З 1.01.2024 р. підтримка даної версії підручника буде припинена.
Власникам з питань продовження роботи звертатись admin@pto.org.ua
  • Реєстрація

4.3.7 Стропування виробів з металопрокату

Гнучкість листового металу, відсутність на нім вантажозахоплювальних пристроїв, порівняно великі розміри за площею – все це утрудняє підйом і переміщення його звичайними стропами без спеціальних пристосувань. Групові стропи з гаками або карабінами придатні лише для стропування листів, що піднімаються вертикально (мал. 4.3.7.1, а). При такому способі обв'язування стропи від різких перегинів і деформацій оберігають прокладками. Щоб забезпечити рівновагу і надійне захоплення листа, що піднімається, між вітками стропа вставляють розпірку, яка не дає канатам зближуватися, сповзати в яку-небудь сторону.

Металеві листи завтовшки більше 4 мм стропують важільно-ексцентриковими захоплювачами (мал. 4.3.7.1, б, в). При натягненні віток захоплювача лист під дією власної маси автоматично затискається важелями в скобах. Затискаючий кінець важеля має гостру насічку, яка міцно утримує метал від зісковзування з скоби захоплювача. Число віток і захоплювачів у  стропах підбирають залежно від габариту і маси вантажу.

Мал.  4.3.7.1. Стропування листового металу:

а - простим обхватом двовітковим стропом з гаками і стрижнем розпору; б — двостороннім ексцентриковим захоплювачем; в — двовітковим стропом з одностороннім ексцентриковим захоплювачем; г — за допомогою слюсарних струбцин;  д — пакету вантажозахоплювальними лапами; 1 — лист; 2 — вітка стропа; 3 — гак; 4 — прокладка; 5 — скоба; 6 — затискний важіль; 7 — слюсарна скоба

Замість важільно-ексцентрикових захоплювачей при підйомі листового метала, коли об'єм невеликий, а вантажі одиничні, використовують вантажозахоплювачі або звичайні слюсарні струбцини (мал. 4.3.7.1, г). Піднімати відповідальні вантажі за допомогою слюсарних струбцин не дозволяється.

Для транспортування листового метала пакетами застосовують підхоплювачі (мал. 4.3.7.1, д), що складаються з чотирьох або шести лап, підвішених на траверсі. Перевага таких підхоплювачей в швидкості стропування, недолік – порівняно велика маса лап. Якщо листи метала укладені один на один без прокладок, то зачепити їх захоплювачами неможливо. В цьому випадку перед стропуванням листи піднімають шляхом забивання між ними клинів.

 Зручніше в цих цілях застосовувати спеціальний електромагнітний захоплювач для стропування листових заготовок із стопок і пакетів.

Труби і круглий прокат невеликих діаметрів стропують пакетами, а важкі болванки і труби великого діаметру – поштучно. Для безпеки транспортування круглого метала і труб пакетами необхідно, щоб після захоплення його кожний пруток або труба були щільно затиснуті, при підйомі мали строго горизонтальне положення і можливо менший прогин. Рівновага досягається обв'язуванням пакету в двох або кількох місцях при симетричному розташуванні захоплювачів.

На підпрємствах стропування круглого метала і труб доцільно проводити кліщовими захоплювачами або підхоплювачами. Спарені кліщі (мал. 4.3.7.2, а) швидко захоплюють і звільняють вантаж, що піднімається. При захопленні кліщами виріб не обов'язково викладати на підкладки. Широко використовують також траверси із стропами і гаком (мал. 4.3.7.2, б).

Стропування круглого метала і труб найчастіше виконують універсальними або полегшеними стропами шляхом обв'язування їх мертвою петлею (мал. 4.3.7.2, в). Стропування у такий спосіб просте і безпечне, але непродуктивне.

Товсті, але не довгі труби і болванки іноді технологічно доцільніше транспортувати у вертикальному положенні. Для стропування вантажів, що мають циліндрову форму, застосовують спеціальний захоплювач (мал. 4.3.7.2, г). Він складається з траверси з гнучкими канатними підвісками, двох коромисел-важелів, сполучених двома тросами півкільцями-петлями. При зачіпці петлі одягаються на вантаж, а при підйомі захоплювача коромисла-важелі повертаються і гнучкі петлі стягують його. За допомогою такого захоплювального виробу у вертикальному положенні можна транспортувати як поштучно, так і невеликими пакетами.

 Мал. 4.3.7.2 - Стропування круглого проката и труб:

а — кліщовими захоплювачами на траверсі; б — траверсою зі стропами і гаками; в — універсальними стропами мертвою петлею; г — груповим стропом на траверсі; д — траверси з чотирма лапами

Для підйому труб і пруткового металу  пакетами застосовують траверсний підхоплювач (мал. 4.3.7.2 , д). Він складається з траверси і двох або декількох лап, сполучених з нею шарнірно. Залежно від довжини вантажу лапи, що піднімаються, можуть розташовуватися на різній відстані одна від одної. Пакет метала, призначений для підйому траверсним підхоплювачем, заздалегідь викладається на підкладки такої висоти, щоб можна було підвести під нього лапи підхоплювача. Підйом і переміщення вантажу траверсним підхоплювачем повинні виконуватися з особливою увагою і обережністю, оскільки при сильному розгойдуванні його вантаж може зісковзнути з підхоплювача.

Підйом легких коротких труб або болванок допускається одним стропом-удавкою, а для важких і довгих вантажів застосовують два або кілька стропів.

При стропуванні профільного прокату (куточків, швелерів, таврових балок, рейок і так далі) застосовують універсальні, полегшені, напівавтоматичні стропи, кліщові захоплювачі і підхоплювачі. При обв'язуванні профільного прокату канатними стропами під гострі кути його підводять прокладки   (мал. 4.3.7.3 , а).  

б

Мал. 4.3.7.3. Стропування балок:

а — у обхват  двома полегшеними стропами; 
б — траверсою з кліщовими захоплювачем; 
1 — прокладка

Великорозмірний профільний прокат зручніше транспортувати кліщовими захоплювачами з губками, відповідними профілю прокату (мал. 4.3.7.4 а, б). Металопрокат великої довжини дозволяється піднімати тільки спареними кліщами. При захопленні в одній точці може відбутися висклизання вантажу або раптова поломка важелів захоплювачем.

Для транспортування конструкцій прямокутної форми, зібраних з кутової сталі, вигідно застосовувати групові стропи, забезпечені спеціальними захоплювачами (мал. 4.3.7.4, в). Такі захоплювачі не складні у виготовленні, довговічні, дуже міцно утримують вантаж, практичні в експлуатації, можуть чіпляти куточки як великого, так і малого перетинів.

а                   б

в

     Мал.  4.3.7.4. Стропування ферм і профільною прокату:

а — швелера спеціальним кліщовим захопленням; б — рейки кліщовим захоплювачем; 
в — прямокутної ферми груповим стропом із спеціальними захоплювачами; 
1 — металева  конструкція з  профільного  прокату;  2 — стропи;   3 —гак

Довгий металопрокат (до 4 мм) допускається стропувати і транспортувати в пакетах при їх надійній ув'язці в кількох місцях дротом (мал.  4.3.7.5).

а

Мал. 4.3.7.5Стропування пакетів смуг, прутків, шестигранників, кутків довжиною до 4 м, масса вантажа до 5000 кг:

а — двома одновітковими стропа­ми з гаком; б — двома одновітковими стропа­ми подвійним зашморгом; в — двома одновітковими стропа­ми зі скобою

Стропування  труб також виконується стропами, траверсами, спеціальними захоплювачами (мал. 4.3.7.6 ).

в

д

е

Мал. 4.3.7.6. Стропування труб:

а — торцевими захопленнями; б — двохпетлевими стропами з втулкою; в — балочною траверсой; г — кліщовим захоплювачем;  д — безкінечним стропом на зашморг; е— двовітковими стропами (пакет труб); 1 — прокладка

Рекомендується користуватися напівавтоматичною петлею-зашморгом  для індивідуального та  групового стропування проката.

У разі використання ланцюгових стропів слід застосовувати пристосування,  що дозволяє вибирати зазор, рівний довжині ланки, і тим створювати необхідне натягнення, що запобігає вислизанню вантажу в процесі транспортування.