S5 Corporate Response - шаблон joomla Книги

logo slinger

"УВАГА!!!"
З 1.01.2024 р. підтримка даної версії підручника буде припинена.
Власникам з питань продовження роботи звертатись admin@pto.org.ua
  • Реєстрація

2.4. Крани стрілового типу

Крани стрілового типу - це крани, у яких вантажозахоплювальний орган підвішений до стріли або до вантажного візка, що переміщається по стрілі.

До стрілового типу відносяться портальні, баштові, залізничні і стрілові самохідні  крани.

Портальний кран — це кран поворотний, розміщений на порталі,призначеному для пропуску залізничного або автомобільного транспорту.

Баштовий кран — це кран поворотний, із стрілою, закріпленою у верхній частині вертикально розташованої башти.

Залізничний кран — це кран, змонтований на платформі, що пересувається по залізничній колії.

Стріловий самохідний кран — це кран поворотний, у якого стріла закріплена на поворотній платформі, розміщеній безпосередньо на ходовому пристрої.

Баштові крани

Баштові крани (мал. 2.4.1) розрізняються за конструкцією (з поворотною і неповоротною  баштою ), типом стріл  (з підйомною і балочною стрілою), способом установки (стаціонарний і пересувний ) .

Мал. 2.4.1. Баштові крани:

а — кран з поворотною баштою і підйомною стрілою; б — кран з неповоротною баштою і балочною стрілою;1 — рама; 2 — опорно-поворотний пристрій; 3 — платформа; 4 — противага; 5 — башта; 6 — кабіна; 7 — стріла; 
8 — ходовий візок; 9 — консоль; 10 — оголовок; 11 — вантажний візок

 Баштові крани виконують чотири робочих рухи: підйом-опускання вантажу, зміна вильоту, поворот крана, пересування крана.

Поворотна платформа 3 кранів з поворотною баштою спирається на ходову раму 1 за допомогою опорно-поворотного пристрою 2. На поворотній платформі таких кранів змонтовані башта 5 із стрілою 7, противага 4 і механізми крана. До поворотної частини кранів з неповоротною баштою відносяться оголовок 10 ізстрілою і консоллю 9 противаги. У кранів з підйомною стрілою виліт змінюється поворотом (підйомом) стріли відносно опорного шарніра. У кранів з балочною стрілою виліт змінюється за рахунок пересування вантажного візка 11 понерухомо закріпленій стрілі.

Пересувні баштові крани переміщаються за допомогою ходових візків 8 по коліях кранів, які    укладають  на дерев'яні або залізобетонні шпали, що розміщені на підготовленому земляному полотні.  На кінцях колій встановлюють тупикові упори, що запобігають сходу крана з рейок.Крани з висотою підйому більше 70 м виготовляють стаціонарними (приставними), їх встановлюють на фундамент і закріплюють до будівлі, що будується.На даний час в будівництві в основному працюють баштові крани вантажопідйомністю 5... 12 т. Висота підйому деяких пересувних кранів може досягати 90 м, а приставних - 220 м.Основні параметри баштового крана: вантажопідйомність, виліт, висота підйому вантажу, глибина опускання вантажу, швидкість підйому (опускання) вантажу, швидкість повороту башти, швидкість переміщення крана.На баштових кранах застосовуються наступні прилади і пристрої безпеки:•    обмежувач висоти підйому вантажу;•    обмежувач вантажопідйомності;•    обмежувач повороту;•    обмежувач пересування крана;•    анемометр;•    автоматичне стопорення вантажного візка при обриві візкового каната;•    захист від падіння вантажу і стріли при обриві будь-яких з трьох фаз;•    обмежувач висунення башти;•    протиугонний пристрій;•    різні покажчики та ін.Кран обладнується блискавковідвідом для захисту від громового розряду  та габаритною  світловою сигналізациєю для позначення висоти крана у темний час доби.

Картинка 86 из 31050

Стрілові  самохідні  крани

Стріловий самохідний кран — це кран, у якоговантажозахоплювальний орган підвішений до стріли або візка, що переміщується (мал. 2.4.2).Всі стрілові самохідні  крани (мал. 2.4.2) мають власне джерело енергії (силову установку) — дизельний двигун, тому вони можуть працювати там, де відсутня електроенергія.Стрілові самохідні крани розрізняються за виконанням стрілового устаткування  ( з гнучкою і жорсткою підвіскою),  типом приводу механізмів (з електричним і гідравлічним), виглядом  ходового пристрою (автомобільний; гусеничний; пневмоколісний; кран на спеціальному шасі).

Мал. 2.4.2. Стрілові самохідні крани:а — автомобільний кран; б — гусеничний кран; в — кран на спеціальному шасі;г — пневмоколісний кран;1 — стріла; 2 — гідроциліндр; 3 — платформа; 4 — опорно-поворотний пристрій; 
5 — ходова рама; 6 — виносна опора; 7 — баштово-стріловидне устаткування; 
8 — гусьок;  9 — висувні секції


Стріла 1 таких кранів шарнірно закріплена на поворотній платформі 3, яка за допомогою опорно-поворотного пристрою 4розміщується на ходовому пристрої 5. На поворотній платформі розміщуються механізми крана: механізм підйому вантажу, механізм зміни вильоту, механізм повороту. Крани великої вантажопідйомності можуть обладнатися основним і допоміжним механізмами підйому.  Автомобільні крани (мал. 2.4.2, а) - це крани на спеціальному шасі (мал. 2.4.2, в), короткобазові крани є найбільш мобільними, вони переміщуються по автомобільних дорогах в транспортному положенні, але можуть виконувати підйом вантажу тільки на виносних опорах.Гусеничні (мал. 2.4.2, б) і пневмоколісні (мал. 2.4.2, г) крани можуть переміщуватися по будівельному майданчику з вантажем на крюку, при цьому вантажопідйомність пневмоколісних кранів приблизно в 2 рази менша, ніж на виносних опорах.Стріла кранів з гнучкою підвіскою утримується і змінює кут нахилу за допомогою канатів. У цьому випадку застосовується стріла гратчастої конструкції. Для збільшення зони обслуговування стріла забезпечується гуськом 8 або застосовується баштово-стріловидне устаткування 7.

Стріла кранів з жорсткою підвіскою утримується і змінює кут нахилу за допомогою гідроциліндрів 2. У цьому випадку застосовується телескопічна стріла, що складається з основної секції і двох-чотирьох висувних секцій 9. Зміна вильоту у кранів з жорсткою підвіскою здійснюється за рахунок зміни кута нахилу стріли, а також за рахунок висунення секцій стріли (телескопірування).

Гусеничні і пневмоколісні крани мають зазвичай електричний привід механізмів і гнучку підвіску стрілового устаткування. Гідравлічний привід механізмів і жорстку підвіску стрілового устаткування мають автомобільні крани, короткобазові крани і крани на спеціальному шасі автомобільного типу.

Основні параметри самохідного крана: вантажопідйомність, висота підйому і глибина опускання, виліт стріли, швидкість підйому (опускання) вантажу, вантажна характеристика та ін.

Стрілові самохідні крани загального призначення підрозділяються: на гусеничному ходу (КГ), на колісному ходу (КП, КС), автомобільні (НО), на спецшасі автомобільного типу (КШ) і накороткобазовом шасі (КК).

Індексація кранів. Для короткого позначення характеристики кожному крану присвоюють індекс (марку), який складається з цифр і літер, що проставляються в певній послідовності.

Термінологія і класифікація кранів визначені ГОСТом 22827-85.

Всім стріловим самохідним кранам присвоюється індекс, що складається з двох букв (НО; КП; КС; КШ; КГ; КК) і цифр.

Індексація стрілових самохідних кранів загального призначення (мал. 2.4.3) прийнята згідно з ГОСТом 22827-85.

Після літерного позначення КС (кран стріловий) ідуть:

1-ша цифра - розмірна група (1...9), якій відповідає вантажопідйомність крана (4...160 т);

2-га цифра - вид ходового пристрою: 1 - гусеничний з мінімально допустимою площею поверхні гусениць; 2 - те саме, з розширеною площею поверхні гусениць;

3 - пневмоколісний; 4 - шасі автомобільного типу; 5 - автомобільний; 6-тракторний; - 7- причіпний і напівпричіпний ; 8 - короткобазовий; 9 - пневмоколісно-гусеничний;

3-тя цифра - виконання стрілового обладнання: 6 - з гнучкою підвіскою;

7 - з жорсткою підвіскою;

4-та цифра - порядковий номер моделі (1...9);

1-ша літера - черговість модернізації: перша - А; друга - Б; третя - В і т. д.;

2-га літера - кліматичне виконання: для холодного клімату - ХЛ; для тропічного -Т; для тропічного вологого - ТВ.

Якщо немає 2-ї літери, то це означає, що у крана виконання У - для помірного клімату.

Приклади умовного позначення:КС-5363Б - кран стріловий вантажопідйомністю 25 т, пневмоколісний, з гнучкою підвіскою, третьої моделі, другої модернізації;

КС-8165 - кран стріловий вантажопідйомністю 100 т, гусеничний, з гнучкою підвіскою, п'ятої моделі.

Індексація баштових кранів прийнята згідно з ГОСТ 13556-91. У марки крана, крім літер КБ (кран баштовий), входять цифри (всього чотири) і літери (всього три).

Перша цифра означає порядковий номеї розмірної групи згідно з вантажним момен том. Дві наступні цифри - порядковий номер реєстрації кранів: 01...69 - крани з поворотною баштою; 71...99 - крани з неповоротною баштою.

Після крапки показують номер виконання, що відрізняється від базової моделі, наприклад, довжиною стріли, висотою підіймання, максимальною вантажопідйомністю. Для базових моделей призначена цифра «нуль», яка зазвичай не пишеться.

Далі йде позначення чергової модернізації (А, Б, В), потім кліматичне виконання (ХЛ - для холодного, Т - тропічного, ТВ -тропічного вологого клімату); для помірного клімату літера не пишеться.

Приклади умовного позначення:

КБ-308А - кран баштовий третьої розмірної групи, з поворотною баштою, першої модернізації, для помірного клімату;

КБ-674А - кран баштовий шостої розмірної групи, з неповоротною баштою, першої модернізації, для помірного клімату.

Букви, що стоять після цифр, позначають чергову модернізацію (А, Б, В...) або кліматичне виконання крана (ХЛ — північне, Т — тропічне; ТБ — тропіки вологі (див. мал. 2.4.3).

Мал. 2.4.3 Індексація стрілових самохідних кранів загального призначення .

На стрілових самохідних кранах застосовуються наступні прилади і пристрої безпеки:

•   відключення механізму підйому вантажу при наближенні крюка до оголовку стріли (кінцевий вимикач);

• відключення механізму опускання вантажу при досягненні крюком крайнього нижнього положення;

•    відключення механізму стріли при її підході до упору;

•  обмежувач вантажопідйомності (спрацьовує при перевантаженні більше 10%).

Кран має також різні запобіжні і сигнальні пристрої:

•    покажчик нахилу крана;

•    сигналізатор габариту стріли в темний час доби;

•    пристрій захисту гідросистеми та  ін.

Робота без виносних опор заборонена. Пересування крана з вантажем заборонене.

 

Картинка 1 из 4

Технічна характеристика автокрана КС-4573-4А

Базове шасі   

КрАЗ-65101

Колісна формула

6x4

Потужність двигуна, кВт (к.с.)

177 (240)

Вантажний момент, т-м

64,0

Максимальна вантажопідйомність, т

20,0

Довжина стріли, м

9,7..21,7

Виліт, м

3,2...18,0

Максимальна висота підйому крюка, м:

стріла 9,7 м

10,0

стріла 21,7 м

21,7

Найбільша швидкість:

підйому і опускання номінального вантажу, м/хв

6,5

обертання поворотної частини, с"1

 0,02

транспортна, км/год

75,0

База виносних опор, м:

Поперечна

4,8

Подовжня

3,9

Радіус повороту, м

12,0

Маса в транспортному положенні, т

23,5

Габаритні розміри в транспортному положенні, мм

11815x2500x3650

Стійкість кранів

Крани проектують так, щоб за будь-яких умов (у робочому чи неробочому стані) забезпечувалась їхня стійкість. Коли визначають стійкість, вітрове навантаження та похил колії у розрахунках вважаються чинниками, не сприятливими для стійкості крана.

Будівельні крани є вільностоячими, тому стійкість їх проти перекидання забезпечується лише власною масою. Крім маси крана та вантажу, що підіймається, а також маси вантажозахоплювальних пристроїв, на кран діють різні зовнішні навантаження: інерційні   сили,  що виникають під час пуску чи гальмування виконавчих механізмів крана (вантажної та стрілової лебідок, механізмів повороту, пересування крана, висування та підіймання стріли); вітрове навантаження, яке створюється від дії вітру на вантаж та елементи крана; відцентрові сили, що виникають під час обертання поворотної частини крана.

У фізичному розумінні стійкість - це спроможність системи (крана) повертатись у свій початковий стан після того, як вона була виведена з нього певними внутрішніми або зовнішніми діючими силами.

Вантажну та власну стійкість перевіряють розрахунком. Показником стійкості крана в робочому стані є коефіцієнт вантажної стійкості, а в неробочому - коефіцієнт власної стійкості.

Стійкість кранів стрілового типу залежить від  вантажопідйомністі на даному вильоті стріли: максимальну вантажопідйомність кран має на найменшому вильоті, а при збільшенні вильоту його вантажопідйомність зменшується.

Можливі причини перекидання кранів:

  • перевищена вантажопідйомність крана на даному вильоті;

  • порушені правила установки стрілового крана (не встановлені виносні опори, установка на свіжонасипаний грунт і тому подібне);

  • несправний рейковий шлях крана;

  • кран працює при швидкості вітру, яка перевищує вказану в його паспорті;

  • баштовий або інший рейковий кран не встановлений напротиугонні пристрої по закінченні роботи.

Всі крани розраховані із запасом стійкості, тому перекидання крана завжди є результатом грубого порушення правил безпеки.

УВАГА! Перекидання крана може відбутися з вини стропальника у разі строповки вантажу, що перевищує вантажопідйомність крана на даному вильоті стріли.