Тарою називають різного роду ємкості і упаковки, в яких перевозять вантажі. Призначення тари — зробити вантаж зручним для переміщення і забезпечити умови його якісного і кількісного збереження.
Застосовується тара загального та спеціального призначення.
Значну частину вантажів на підприємстві транспортують у виробничій технологічній тарі.
Виробнича тара — невід'ємна частина процесу переміщення вантажів, складає основу техніки транспортування і складування.
Конструкція і габарити тари повинні бути пристосовані для переміщення частіше переміщуваних вантажів до основних видів транспорту, а також враховувати габарити проїздів усередині цеху.
Розрізняють тару жорстку, напівжорстку і м'яку.
М'яку тару як найбільш дешеву і легку застосовують для насипних вантажів з малою об'ємною масою. До м'якої тари відносять мішки, сітки, кулі, пакунки та інше.
Напівжорстку тару використовують головним чином для перевезення насипних вантажів з високою об'ємною масою — таких, як металевий лом, шихтові матеріали та інше. До напівжорсткої тари відносять металеві корзини, ланцюгові бадді, грати та інше.
Жорстка тара відносно дорога і трудомістка, її застосовують у всіх випадках, коли необхідно оберегти вантаж від деформації і руйнування під дією зовнішніх сил. До жорсткої тари відносять контейнери, ящики, бочки, мульди, совки, короби, балони і іншу тару, здатну сприймати на себе навантаження, що виникають під дією зовнішніх сил.
Найширше в металургійному виробництві застосовують жорстку тару, а також пакети, рулони та інше.
Мішки. У мішках на заводи поступають деякі сипкі матеріали: азбест, цемент, графіт, гіпс, сірка і ряд інших матеріалів. Промисловість випускає тканеві, паперові і поліетиленові мішки. Тканеві мішки на металургійних заводах мають обмежене застосування.
Бочки і цистерни застосовують для рідких вантажів.
Бочки. Номенклатура вантажу, що перевозиться в бочках, різноманітна. У металургії в бочках поставляють нафтопродукти, кислоти, рідке скло та інше, як правило, для перевезення цих продуктів використовують металеві бочки. Їх виготовляють із сталевого листа, іноді з алюмінію.
Бункери, бадді, ящикизастосовують для сипких і напіврідких вантажів. У будівництві широко застосовують бункери спеціальної конструкції для подачі бетонної суміші. Для транспортування бетонної суміші в невеликих кількостях застосовують бадді і ящики.
Барабани. Для зберігання, перевезення сипких, пастоподібних і кускових вантажів використовують барабани. Сталеві зварні і західні барабани застосовують для упаковки феросплавів, кремнію, марганцю і хрому.
Ящики. Залежно від маси, физико-хімічних і біологічних властивостей вантажів застосовують дощаті, фанерні, картонні, металеві ящики.
Крупні і важкі частини та вузли устаткування упаковують у дощаті ящики, які при масі більше 500 кг забезпечують міцними санчатами.
Пакети. Пакетами перевозять готову продукцію металургійних заводів: профільну і листову сталь, чушковой метал та інше. В пакети пов'язують рулонні вироби, бухти дроту і барабани.
Для формування пакетів застосовують піддони дерев'яні, металеві, з синтетичних матеріалів, стрічкові стропи різних конструкцій, стійкоеві і відкриті ящичні піддони.
Мал. 3.10.1.1 - Пакет на плоскому піддоні:
1— піддон; 2 — стальна стрічка; 3 — пакет вантажу
Застосовуються плоскі піддони для переміщення і тимчасового зберігання вантажів в первинній тарі (ящики, коробки, мішки) і одиничних вантажів складної форми (штампи, електродвигуни, редуктори та інше).
Тарно-штучні вантажі, створюючі пакет на піддоні, треба скріпляти між собою (мал. 3.10.1.1 ), для чого застосовуються одноразові і оборотні засоби: металеві скріпки, сталеві, капронові і клейкі стрічки, металеві пояси з куточків та інше.
Для дальніх і тривалих перевезень часто застосовують контейнери (мал. 3.10. 1.2). Це багатооборотна жорстка тара підвищеної місткості, що дозволяє максимально механізувати вантаження і значно понизити трудомісткість навантажувально-розвантажувальних робіт.
а |
|
Малюнок 3.10.1.2 – Контейнери: |
Контейнери залежно від призначення діляться на універсальні (загального призначення) і спеціалізовані. Конструкція контейнерів забезпечує механізоване вантаження їх і розвантаження за допомогою кранів, навантажувачів, штабелювання і стійкість на рухомому складі. По масі брутто вони діляться на малотоннажні (до 2 т),середньотоннажні (2—5 т) і великотоннажні (10—30 т).
Універсальним контейнером (мал. 3.10.1.2 а) є ємкість у вигляді правильного паралелепіпеда із стінками з листової сталі з виштампованими ребрами жорсткості.
По всіх кутах контейнера розміщені фітінги, використовувані як опори при штабелюванні і для захоплення контейнера кінцевими елементами вантажозахватних механізмів і пристроїв. Кожен фітінгмає три фігурні отвори.
Верхні отвори використовують при захопленні контейнерів поворотними штирями спредерів.
Виробнича тара виконується переважно металевою.