Затискні ексцентрикові вантажозахоплювальні пристроїпризначені для захоплення і переміщення плоских вантажів як у вертикальному, так і в горизонтальному положеннях. Оскільки при використанні ексцентрикових вантажозахоплювальних пристроїв контактне навантаження велике, їх застосування обмежується транспортуванням вантажів з твердою поверхнею. Найбільш широкого поширення вони набули для переміщення листового металу різної товщини.
На мал.. 3.9.4.1 показане декілька типів ексцентрикових затискних вантажозахоплювальних пристроїв.
Мал.3.9.4.1 - Ексцентрікові затискні вантажозахоплювальні пристрої:
а - з одним ексцентриком, що підтискається уручну; б, в - з одним ексцентриком, натягненням каната, що підтискається; г, д - з двостороннім розташуванням ексцентриків; е - для транспортування листового прокату у горизонтальному положенні; ж - ексцентрикові захоплення на траверсі; 1 - клинова планка; 2 - вилка; 3, 4 - тяга; 5 -ексцентрик; 6, 7, 9 - вісі; 8 - лист, що транспортується; 10- кулачок; 11-важіль; 12- 15 - скоба; 13- щока; 14- ексцентриковий важіль; 16 – підйомний канатний пристрій; 17- з’єднальна ланка; 18 - універсальна траверса
Ексцентрикові вантажозахватні пристрої розділяють на дві групи: з одностороннім (мал. 3.9.4.1 а—в) і двостороннім (мал. 3.9.4.1, г—е) розташуванням ексцентриків.
Для підйому довгомірних вантажів застосовують траверси з декількома ексцентриковими вантажозахватними пристроями (мал. 3.9.4.1, ж,е).
Виконують вантажозахватні пристрої як що самозатягивающими, так і з додатковим підтисканням шляхом дії на ексцентрик гнучкої тяги або за допомогою чотирьохланковій системи важеля.
У вантажозахватному пристрої, зображеному на мал. 3.9.4.1, а,перед підйомом ексцентриком уручну затискають вантаж з невеликим зусиллям. Досконалішими є вантажозахватні пристрої, показані на мал. 3.9.4.1, б, в яких при переміщенні вверх підйомного гака ексцентрик примусово підводиться до вантажу, що піднімається. Для підйому транспортування і установки металевих листів при виготовленні металоконструкцій застосовують ексцентрикові вантажозахоплювальні пристрої різної вантажопідйомності (мал. 3.9.4.1,в). Вантажозахоплювальні пристрої складаються з вилки, ексцентрика, клинової планки, тяги, роз'ємної скоби і вісів. При підйомі за роз'ємну скобу тяга, сполучена з скобою, рухається вгору і ексцентриком притискує лист до клинової планки.
На рис 3.9.4.1 д показаний вантажозахоплювальний пристрій з двома ексцентриками для траспортирования листів металу у вертикальному положенні.
Клинові (цангові) вантажозахоплювальні пристрої (мал.3.9.4.2) призначені для підйому і транспортування вантажу, що має порожнину з круглим отвором для взаємодії з елементами розпорів вантажозахоплювального пристрою. Значно рідше за них застосовують для підйому виробів за бічні поверхні або виступаючі частини.
Мал. 3.9.4.2 - . Клинові вантажозахоплювальні пристрої:
а — для підйому за бічні поверхні; б — шарове; в — для підйому за глухі отвори: 1— конусоподібний клин; 2 —гак; 3 — вантаж; 4— підйомна ланка; 5 і 6 — розпорні елементи; 7 — розпорна кулька; 8 — обійма; 9 — корпус; 10 — ручка; 11 — проушина; 12 — болт; 13 — вантажна підвіска; 14 — розпорний кулачок; 15 — тяга
Основними частинами найбільш поширеного клинового вантажозахоплювального пристрою є розміщені в отворі вантажу рухомі в горизонтальному положенні (напрямі) розпорні елементи і конусоподібний клин, рухомий у вертикальному напрямі. Елементи розпорів виконують у вигляді конічних сегментів, клиновидних кулачків або призматичними. Для зменшення зносу і більшої рухливості елементи розпорів іноді виконують з кульовою поверхнею.