S5 Corporate Response - шаблон joomla Книги

logo slinger

"УВАГА!!!"
З 1.01.2024 р. підтримка даної версії підручника буде припинена.
Власникам з питань продовження роботи звертатись admin@pto.org.ua
  • Реєстрація

3.5. Кліщові, ексцентрикові, клинові захоплювачі і допоміжні пристрої

Кліщові захоплювачі (мал.3.5.1) складаються з двох важелів (лап), зв’язаних загальною віссю або корпусом, і тяг, що сполучають важелі з відомим кільцем, за яке захоплювач навішують на крюк вантажопідйомного механізму. При підйомі вантажу кліщовими захоплювачами зусилля стискування важелів залежить від маси вантажу, співвідношення плечей важелів, конфігурації вантажу і кута стягання. Підйомна сила кліщових захоплювачів пропорційна зусиллю стискування важелів і силі тертя між вантажем і затискними губками.

Мал. 3.5.1 -  Кліщовий захоплювач:

а -з кернами на притискних губках; б - з вигнутими назовні важелями для захоплення виробів за отвори, вікна; в - з вигнутими важелями для захоплення виробів круглого перетинуг- для  негабаритної ломи

Кліщові захоплювачі зручні в роботі, швидко схоплюють і звільняють вантаж. Змінюючи розміри захоплюючої частини важелів, ними можна транспортувати вантажі різноманітної форми і різних розмірів. Широкого поширення кліщові захоплювачі набули в металургійному, ковальсько-пресовому і ливарному виробництвах при транспортуванні зливків, литих заготівель, поковок і т. п.

Особливо зручно використовувати кліщові захоплювачі  при посадці розжарюваних виробів в піч, а також при подачі виробів до молотів і пресів для обробки.

Загальним недоліком кліщових захоплювачів є мимовільне відкривання їх і звільнення вантажу, як тільки останній зіткнеться з якою-небудь перешкодою або з поверхнею розвантажувальної площадки. Щоб вантаж мимоволі не звільнявся, захоплювачобладнали спеціальними затискними і замочними пристроями.

Для надійного захоплення вантажів необхідно, щоб коефіцієнт тертя між затискними губками і поверхнею захоплюваного вантажу був не нижче наступних значень.

Для гладких   губок по металу        0,12-0,15

Для рифлених губок по металу        0,5-0,6

Для гладких губок по дереву            0,3-0,35

Кліщові захоплювачі звичайного типу утримують вантаж кернами, що врізаються в його тіло, або губками з поглибленнями. Захватні частини кліщів, призначених для підйому деталей круглого перерізу, повинні бути вигнуті і забезпечені спеціальними пластинками, що попереджують подовжній перекіс вантажу. Дуже прості по конструкції і надійні в експлуатації кліщові захоплювачі, які вживають для підйому виробів за буртики, виточки, отвори. Найчастіше важелі відігнуті назовні. Кліщові захоплювачі з кернами призначені для підйому зливків колодцевими кранами, а також кранами для раздягнення зливків.

Деталі, що мають розміри більші, ніж діапазон захоплення кліщів, позначений на клеймі, піднімати не можна.

Категорично забороняється користуватися якими-небудь прокладками і підкладками під губки важелів захоплення, а у разі потреби застосування підкладок їх треба міцно закріпити на захопленнях і випробувати під навантаженням. Брати деталі кліщовими захоплювачами треба на повну висоту губок по центру тяжіння вантажу. Звичайно кліщові захоплювачі призначені для одночасного транспортування тільки однієї деталі і виробу. Брати вантажі дозволяється захватами лише із справними губками або загостреними кернами. При строповці шліфованих і полірованих виробів кліщові захоплювачі застосовувати не рекомендується. Переміщення вантажів кліщовими захоплювачами  на висоті більше 0,6 м від рівня підлоги цеху не дозволяється.

Забороняється транспортувати вантажі кліщовими захоплювачами над людьми і цінним устаткуванням, верстатами.

Ексцентрикові захоплювачівикористовують як захватні елементи стропів, траверс і інших вантажозахоплювальних пристроїв. Вони складаються з фігурної скоби і притискного важеля з ексцентриковою затискною губкою, пов'язаних між собою віссю (мал.5.2). Ексцентрикові захоплювачі призначені для захоплення плоских виробів, найчастіше їх використовують для транспортування металевих листових матеріалів. Для переміщення сталевих листів у вертикальному положені застосовують захоплювачі односторонньої і двосторонньої дії, якими може бути обладнаний універсальний або полегшений строп. Такі захоплювачі використовують для устаткуваннябагатогілкових стропів і траверс.

Захоплення і утримання металевих листів в ексцентрикових захоплювачах відбувається завдяки  силам тертя, діючих в місці притиску листа до скоби під тиском ексцентрикової губки. Виникаюче зусилля притиску прямо пропорційно масі деталі, що піднімається, тому їх відносять до самозатискаючих захоплювачів. При вертикальному переміщенні листа необхідно перед підйомом створити в захоплювачі невелике початкове натягнення важелем вручну. У інших конструкціях таке натягнення виконувати необов'язково.

Мал. 3.5.2 -  Ексцентрикові захоплювачі:

а - односторонній для переміщення листів в горизонтальному положенні; б - односторонній для переміщення листів у вертикальному положенні; в - двосторонній для переміщення листів у вертикальному положенні; 
1 –
притискний важіль; 2 – накидне кільце; 3 - скоба; 4 - затискна ексцентрикова губка

     Клинові захоплювачіпризначені для захоплення виробів з отворами великої глибини. Захоплювач складається із специальноїформи рухливих елементів і клину (мал. 3.5.3). Розпірні рухливі елементи вводять в отвір деталі і між ними вставляють клин; при підйомі деталі розпірні рухливі елементи міцно її утримують. Узалежності від конструкції захоплювача і деталі підйом її можна проводити за клін або за рухомі розпірні елементи.

Мал. 3.5.3 – Клинові захоплювачі:

а за циліндричні і глухі отвори; б - за конусні отвори; 1 затискна губка; 
2 – 
важіль розпорусполучна ланка; 4 – накидне кільце; 5 - клин

 

Рим(вантажний гвинт) є сталевим кільцем, який кріпитьсярізьбовою частиною на деталях машин і агрегатах, призначений  для підйому їх при монтажі, переміщенні і розбиранні. Рими, постійно закріплені на машинах і агрегатах, є їх складовою частиною, а  працюючі у  якості вантажозахоплюючих органів - складовою частиною вантажозахоплюючих пристроїв. Стандартні звичайні рими(мал. 3.5.4) встановлюють на електродвигунах, корпусах редукторів і т. п.    Використовуючи різні перехідники із зовнішньою і внутрішньою  різьбами або з фланцями, можна застосовувати рими для строповки різних вантажів (деталей, вузлів і устаткування). При зачіпці за рими треба враховувати кут між натягнутими гілками стропу, число римів і гілок, оскільки при великому куті нахилу гілок виникають великі зусилля на рими. У разі відсутності вказівок про метод строповки за рими, стропи слід розташовувати тільки вертикально. Погнуті рими або із зірваною різьбою застосуванню не підлягають.

Мал. 3.5.4 - Рим:

а - звичайний; б - з подовженим кільцем для транспортування важких деталей; в - з подовженим стержнем, для підйому деталей з нерізьбовими отворами; г - строповка за два рими, розташованих в одній  площині.

У практиці металургійних заводів при строповці деталей і вузлів часто використовують вантажні штирі (мал. 3.5.5) як допоміжний вантажозахватний засіб для універсальних або полегшених стропів.Строповка вантажів із застосуванням штирів обходиться дешевше, ніж при застосуванні інших вантажозахоплювальних  пристроїв. При правильном підборі штирів і умілому їх використанні строповка вантажів з їх допомогою цілком надійна і безпечна. Для виготовлення штирів використовують сталь 20. До штирів діаметром понад 76 мм рекомендується приварювати ручки з круглої сталі діаметром 8-10 мм. Вони полегшують строповку.

Мал. 3.5.5 -  Штирі:

а - конструкція;    б-г - неправильна    установка   і   строповка;   д-ж - правильная установка штирів при строповці

Перед транспортуванням і кантуванням вантажів із застосуванням штирів стропальник повинен переконатися, що штирі на вигляд відповідають розміру, позначеному на клеймі, крім того, слід перевірити штир  на  відсутність  погнутості,  надрізів,  вм'ятин.

Підбираючи штирі по отвору в деталі, треба враховувати при цьому їх вантажопідйомність. Кут перекосу штиря в отворі не повинен перевищувати 10-120, оскільки під навантаженням він може висмикатися з отвору.

При строповці деталей у вертикальному положенні категоричнозабороняється вставляти штирі в отвори голівками вниз або користуватися штирями без буртиків. Штирі, що працюють в горизонтальному положенні, треба вставляти в отвори деталі на повну довжину до упору буртиком. Якщо глибина отворів недостатня, то використовувати штирі не можна. При строповці за штирі, яківстановлені у вертикальному положенні, для зменшення вигинаючогомоменту, строп накладають якомога ближче до виробу.

Категорично забороняєтьсяпіднімати вантаж, коли строп знаходиться за фіксувальною виточкою штиря або виріб закреплено не за вантажний штир необхідних розмірів, а за випадковий передмет.