S5 Corporate Response - шаблон joomla Книги

logo slinger

"УВАГА!!!"
З 1.01.2024 р. підтримка даної версії підручника буде припинена.
Власникам з питань продовження роботи звертатись admin@pto.org.ua
  • Реєстрація

3.4. Кінцеві елементи, ланки і деталі стропів

 

Кінцеві елементи використовують для навішування стропів на вантажозахоплювальний орган вантажопідіймального механізму, з'єднання частин стропів і з'єднання стропів зі спеціальними пристосуваннями на вантажах, призначених для їх піднімання і переміщення.Кінцеві ланки стропів виготовляють таких типів: гаки, коуши, нероз'ємні і роз'ємні кільця та ін.

Гак - універсальний захватний засіб, який широко застосовують як кінцевий елемент строп та інших вантажозахватних пристроїв (Мал.3.4.1).

а

б

в

Мал. 3.4.1 - Стропальні гаки:
 а - спрощений з прямокутним перетином; б - спрощений з прутка, в - з глибоким зевом; 1 - носок

За способом виконання гаки підрозділяють на ковані та штамповані, а також збірні і зварні, набрані з пластин (пластинчаті). Ці гаки виготовляють зі сталі 20 або 20Г.

Як кінцеві захватні елементі використовують переважно гаки ковані або вирізані з листової сталі, вони прості у виготовленні, надійні в експлуатації. Однак за експлуатаційними властивостями та конструктивним особливостям на підприємствах перевагу віддають кованим гакам.

В окремих випадках застосовують гаки спеціальної форми, наприклад, два здвоєних гаки, що формою нагадують цифру 8, називають вісімкою (Мал. 3.4.2).  В практиці застосовують два типи вісімок: звичайну і подовжену.Вісімки гнуть з круглої гарячекатаної сталі, вони призначені для підйому легких вантажів масою до 350кг . Ковані або штамповані подовжені вісімки застосовують при підйомі вантажів масою до 3000 кг.Вісімки з талрепами (гвинтовими стяжками) виконують також куванням або штампуванням, вони призначені для підйому легковагих та великовагових вантажів.

а

б

в

г

      Мал. 3.4.2 - Вісімка:

 а - звичайна з круглого прокату; б - подовжена з круглого прокату; в - подовжена кована або штампована; г - з талрепом (гвинтова)

При стропуванні вантажу за допомогою вісімки один гак її чіпляють до стропу, іншим захоплюють деталь. З цієїю метою використовують ланцюгові стропи з видовженими ланками або додатковими кільцями. Вони дозволяють на кожну гілку стропа підвішувати по кілька виробів. Вісімки з талрепами (гвинтові) регулюються по довжині, що необхідно при монтажі деталей в строго горизонтальному або вертикальному напрямках. При стропуванні вісімками необхідно стежити, щоб стропи перед підйомом вантажу були попередньо натягнуті, інакше відбудеться мимовільне відчеплення.

Як кінцеві елементи стропів широко використовують коуши (Мал. 3.4.3). Їх монтують у петлі стропів для відвертання стальних канатів від різких перегинів, зменшення зносу їх у місцях з’єднання з навісними кільцями та захватними засобами. Коуши виготовляють зі сталі СтЗ і вибирають за діаметром каната незалежно від його характеристики. Коуш являє собою металевий жолоб, зігнутий у вигляді кільця. Випускають коуши двох типів: С - для тросів сталевих і Р - для прядив'яних. Для синтетичних тросів можна використовувати коуши типу Р. Виготовляють їх штамповкою або куванням з наступним гнуттям  і оцинкуванням. Маркування коуша містить товарний знак заводу-виробника, тип коуша і допустиме навантаження.

а

б

в

г

     Мал. 3.4.3 - Коуш: 
                   а-точковий, б-литой; в - кований і штампований; г - з труби

Нероз'ємні кільця гнуть з наступним зварюванням з пруткового матеріалу (Мал. 3.4.4). Найчастіше використовують овальні кільця, тому що вони краще центруються відносно гака і різних виступів; трикутні зручні для роботи з плоскими стропами; круглі через обмеженість діаметра для підйому великовагових вантажів не застосовують.

 

 

Мал. 3.4.4 - Нероз'ємне кільце:

 а - кругле; б - овальне круглого перерізу; в - трикутне ; е - ромбічне

Недолік замкнутих кілець - неможливість розбирання їх для зміни стропів або розбирання при ремонті. Більш зручні в експлуатації роз'ємні кільця - карабіни, скоби, сережки з окремою планкою (Мал.3.4.5).

  Мал. 3.4.5 - Роз'ємне кільце:
1 - скоба; 2 - планка, 3 - шплінт, 4 - гайка, 5 - обмежувач; 6 – болт

 Карабін є довгасте напівзамкнене кільце з зевом, що закривається (Мал.3.4.6). Карабіни бувають навісними і причіпними. Навісні карабіни, як і гак, є невід'ємною частиною стропа, а причіпний вільно одягається на петлю стропа і може бути при необхідності знят. У карабінів зів кільця закривається трубкою- накладкою, що оберігає вантаж і строп від мимовільного зісковзування з кільця. Навісний карабін від вислизання з петлі стропа утримується планкою. Накладка причіпного карабіна утримується на кільці стриженьком.Перед стропуванням вантажу запобіжну трубку або накладку піднімають вгору так, щоб кільце карабіна вільно просувалося в петлю, рим чи проушину зачіплюваного вантажу. Карабіни безпечні в роботі і можуть бути використані при стропуванні будь-яких вантажів. Якщо карабіни справні, то самовільного відчеплення їх не відбувається.

 Мал. 3.4.6 - Карабін (роз'ємне кільце):
 а - навісний; 6 - причіпний; в - подовжений причіпний; 1 - канат, 2 - кільце , 3 - запобіжна планка, 4 - рим, 5 - запобіжна трубка; 6 - запобіжна накладка, 7 - стрижень, що утримує; 8 - крановий гак; А - ширина карабіна; d - діаметр перетину ланки; L-довжина; R-внутрішній радіус.

Коромисло (сережка)-найпростіше і водночас універсальне пристосування. Воно нескладне у виготовленні, надійне та зручне в експлуатації.Коромисла бувають вантажопідйомністю від кількох кілограмів до 80 т (Мал. 3.4.7).

 

Мал. 3.4.7 - Коромисло (сережка):

 а-звичайне для стропування легковагих та великовагових вантажів; б - гнуте для легковагих вантажів; в- кругле з лисками для дуже важких вантажів; г - кругле для важких вантажів; д- багатоступінчасте з римом для стропування конусних деталей; е - групове для стропування декількох деталей з однаковою масою; I - положення підйому; 
II - положення стропування та розстропування.

   Звичайні коромисла застосовують для стропування деталей легковагих і важких; гнуті - для легковагих вантажів; круглі з лисками - для дуже важких вантажів. Скоби, приварені до коромисла, утримують канати від зісковзування. Круглі з буртиками коромисла, що підвішуються універсальними стропами, використовують при стропуванні середніх за масою вантажів; багатоступінчасті і з римами - при збірці циліндрів та інших деталей, коли необхідно їх центрування; конусні коромисла - при стропуванні конусних деталей; крюкообразні - при підвішуванні деталей з однаковою масою. При виборі коромисла необхідно враховувати, що довжина його повинна бути на 10-20 мм більше отвору деталі, в яку вводять коромисло. Якщо отвір деталі, в який вставляється коромисло, буде більше плеча коромисла, то воно може вискочити з отвору, а вантаж зірветься зі стропа. Найменший діаметр отвору деталі, необхідний для заведення коромисла, розгортання і витягування його рукою, повинен бути 120 мм. Якщо отвір у деталі малий або коромисло важке, то до нього прив'язують трос для здійснення розвороту його зовні, щоб уникнути защемлення руки робітника.

      Вантажозахватна струбцина складається зі скоби і затискного гвинта з рукояткою (Мал.3.4.8). Опорні поверхні струбцин, що не мають спеціальних виступів і відгинів, повинні мати рифлення або ребристе наплавлення твердим сплавом (сормайтом). Вантажозахватні струбцини, на відміну від слюсарних, мають отвори під сполучне кільце або канат стропа. Форма струбцин залежить від призначення. Звичайна універсальна струбцина призначена для захоплення виробів в горизонтальному положенні. Двосторонні струбцини використовують при стропуванні деталей, що мають плоскі поверхні і щілиноподібні отвори, в які їх вставляють і закріплюють гвинтами, що забезпечує міцність і надійність захоплення. Спеціальні струбцини зі штифтами використовують для захоплення деталей з фланцями в будь-яких положеннях. Струбцини для безпечного захоплення шківів, шестерень, кришок і інших аналогічних деталей мають на одному кінці скоби спеціальні відгини (носики).

Мал. 3.4.8 - Вантажозахватна струбцина: 
а – звичайна двостороння; б - спеціальні зі штифтом; в - для захоплення шестерень; г - для захоплення деталей з широкими горизонтальними полками

Струбцина зручна для захоплення деталей та виробів з широкими горизонтальними полками. При зачіплюванні виробів, щоб не виникали зайві зусилля на скоби, не рекомендується перетягувати затискні гвинти струбцин; нормальну затяжку роблять від руки ручкою гвинта. Застосовувати при затягуванні гвинта додаткові важелі забороняється. Вертикальне транспортування деталей за допомогою струбцин, не обладнаних штифтами, відгином, виступами, не дозволяється, тому що деталь при підйомі може зірватися. Струбцини із зірваним різьбленням на гвинтах, з розігнутою скобою або погнутим штифтом підлягають відбракуванню і ремонту.

Для з'єднання кінців тросів між собою і ланок ланцюгів, а також для приєднання стропа до важелів, римів, обухів служать скоби (Мал. 3.4.9). Для сталевих тросів скоби випускають двох видів: з різьбовим штирем і гладким, а для рослинних тросів типу  - тільки з гвинтовим. Скоби мають прямий обух, який після закладки петлі тросів або ланок ланцюгів замикають штирем. Скоби з гладким штирем призначені для постійного з'єднання кінців тросів, що працюють при відносно невеликих навантаженнях.

Виготовляють скоби зі сталі СтЗ, а штирі до них - з якісної сталі 30 штампуванням або куванням з наступним оцинкуванням.У маркуванні з бічної поверхні скоби містяться позначення товарного знаку заводу-виготовлювача, типу скоби і її допустимого навантаження

 

 

Мал. 3.9 - Скоба:

А - пряма; б - вигнута полегшена, в - вигнута посилена; г -  штирі скоб; д - приклад використання скоби як самостійного вантажозахватного пристосування

Прямі скоби використовують як елементи траверс, захватів, розтяжок і т. д. Вигнуті полегшені і посилені скоби застосовують в якості замінників кілець для підвішування сталевих і конопляних канатів, стропів на гак підйомного крана. Скоби також використовують як перехідні ланки вантажозахватних засобів та пристроїв. Можливість застосування скоб як самостійних елементів для захоплення деталей при стропуванні вантажів не обмежена. Вони вживаються при транспортуванні і кантуванні деталей. Спеціальними скобами можуть транспортуватися і кантуватися деталі масою до 30 т.

При стропуванні вантажів з використанням скоб необхідно стежити, щоб штирі їх були добре зашплінтовані, а гайки повністю закручені. Якщо гак крана заходить в скобу туго і не повністю, то піднімати такою скобою вантаж категорично забороняється.

Скоба і штирі повинні маркуватися одним і тим же клеймом.