Для виконання стропальних робіт застосовують сталеві канати з різними технічними характеристиками. Марка, тип і конструкція каната повинні відповідати нормативним документам.
Сталеві канати виготовляють з високоміцного тонкого сталевого дроту діаметром до 3 мм. Дріт покривають різним покриттям, що збільшуює термін служби канатів. Канати, виготовлені зі світлого (неоцинкованого) дроту, покривають антикорозійним мастилом. Канати з оцинкованого дроту застосовують тільки у тому випадку, якщо це передбачено проектом виробництва робіт (ПВР).
Відповідно до ГОСТу 3241-80 "Канати сталеві. Технічні умови" сталеві канати класифікують таким чином.
По конструкції круглі канати бувають одинарного, подвійного і потрійного звивання. Канати одинарного звивання (спіральні) виготовляють безпосередньо з окремих дротів. При подвійному звиванні спочатку звивають окремі дроти в сталки, а потім з готовихсталок звивають канат. Канати потрійного звивання бувають одношарові, двошарові і трьохшарові (мал. 3.2.1.1).
Мал. 3.2.1.1 – Сталеві канати:
а - хрестового звивання; б - одностороннього звивання, в – одношаровий ; г – двошаровий; д – трьохсшарові; 1 – осердя; 2 – сталка каната
Окрім круглопрядних за формою канатів, розрізняють і фасонопрядні канати: тригранної, овальної або якої-небудь іншої форми.
За матеріалом осердя канати розподіляють: з органічним осердям (о. о.), з металевим м'яким осердям із сталевого дроту (м. о. м), що відпалюється, з осердям із канатного сталевого дроту (м. о.), асзбестового шнура (а. о.), пластмас та інших штучних матеріалів (і. о.).
Для надання сталевому канату гнучкості, а також для удержання мастила, що оберігає сталеві дроти каната від коррозії, в середині каната, в середині сталок або між сталками розташовують прядивне осердя. ( мал.3.2.1.1).
За видом звивання канати бувають одностороннього (О), хрестового і комбінованого звивання. При односторонньому звиваннідроти в сталках і сталки в канати звиті в одному напрямку, при хрестовій - в різних. При комбінованому звивані частина сталок має лівий, а інша - правий напрям звивання. ( мал.3.2.1.1).
За способом звивання сталеві канати бувають що розкручуються (Р) та що не розкручуються (Н). Для оберігання від розкручування на кінцях канатів накладують перев'язки з 8.. 10 витків м'якого дроту. Таку перев'язку називають маркою.
За напрямом звивання розподіляютьканати правого та лівого звивання.
За типом сталок канати бувають:
-
з точковим торканням (ТК);
-
з лінійним торканням (ЛК);
-
з точковим і лінійним торканням (ТЛК)(мал.3.2.1.2).
Мал. 3.2.1.2 - Канати за типом сталок:
I - з точковим торканням, I I - з лінійним торканням
У процесі експлуатації каната типу ТК дотичні між собою дроти зрушуються один відносно іншого, що збільшує їх знос і підвищує жорсткість каната. У канатах типу ЛК виключено точкове торкання дротів між шарами всталках, що знижує міру зносу і значно підвищує гнучкість канатів.
Канати типів ЛК і ТЛК, будучи найміцнішими і зносостійкими, знаходять усе більш широке застосування в промисловості.
У вантажопідіймальних механізмах використовують зазвичайно сталеві канати типів ТК, ЛК і ТЛК, що складаються з шести сталок, з числом дротів 19, 37 і 61.
Канати з числом дротів у сталці 19 - жорсткі, їх застосовують в основному для відтяжок.
Стропи виготовляють з гнучкіших канатів конструкциії ЛК 6 x 36 + 1 о.о. (ГОСТ 7668-80), тобто канат подвійного звивання з шести сталок з 36 дротами в сталці і одного органічного осередя. В металургійних, термічних і інших гарячих цехах застосовують канати з металевим ( м.о.м. або м.о.) або азбестовим осередями (а.о.). Допускається застосування канатів конструкції ТЛК 6х37+1 о.о. по ГОСТ 3079-80.
Із заводу-виробника канати приймають партіями. Партія складається з канатів одного типорозміру в одній одиниці упаковки. Оформляють партію одним документом - паспортом-сертифікатом. Крім того, до каната прикріплюють бирку з позначенням на ній заводських даних.
Якщо паспорт і бирка відсутні, здійснюють випробування каната.Навантаження, при якому настає розрив каната, називають розривним.
Канати вибирають з урахуванням коефіцієнта запасу міцності. Коефіцієнт запасу міцності - це число, що показує, в скільки разів слід зменшити навантаження на канат в порівнянні з граничним навантаженням (розривним зусиллям), щоб переміщення вантажу було повністю безпечним. Залежно від призначення каната встановлюють різний коефіцієнт запасу міцності.
Для стропів, що піднімають вантажі з обв'язуванням або зачіпкою, вибирають канат з коефіцієнтом запасу міцності 6,0.
Діаметр каната можна виміряти штангенциркулем або визначити шляхом виміру довжини кола, поділивши її на число π (~3,14). Для визначення на робочому місці довжини кола каната слід обмотати його м'яким дротом або тонкою мотузкою щільними рядами 10 разів, а потім виміряти довжину цього відрізку, розділивши результат на 10.
Кроком звивання називають відстань між витками однієї і тієї ж сталки, що йдуть один за одним, виміряне уздовж осі каната.
У процесі експлуатації канати періодично піддають змащуванню. Перед змащуванням поверхню каната очищають від бруду та іржидротяними щітками і протирають обтиральним матеріалом, змоченим в гасі. При тривалому зберіганні канати периодично, не рідше як один разна рік, оглядають і змащують.
Відомості про канати, що знаходяться в експлуатації, заносяться в спеціальний журнал обліку канатів.