S5 Corporate Response - шаблон joomla Книги

logo slinger

"УВАГА!!!"
З 1.01.2024 р. підтримка даної версії підручника буде припинена.
Власникам з питань продовження роботи звертатись admin@pto.org.ua
  • Реєстрація

2.7. Прилади і пристрої безпеки, встановлені на кранах

 Прилади і пристрої безпеки призначені для запобігання перевантаженню крана і його механізмів, сходу з колії крана і перекидання козлових кранів (у результаті дії випадкових чинників, неуважності або неоперативності кранівника, відключення їх у екстрених випадках), а також для забезпечення захисту обслуговуючого персоналу від ураження електричним струмом, падіння з висоти тощо.

До приладів безпеки вантажопідйомних кранів відносяться:

1 – обмежувачі вантажопідйомності (ОВП);

2 – обмежувачі шляху руху крана і візка;

3–обмежувачі перекосу металоконструкцій крана  (застосовують на спеціальних козлових кранах великої вантажопідйомності  з великими прольотами);

4 – блок – контакти;

5 – пристрої протиугонні;

6 – упори і буфери;

7 – опорні деталі і запобіжні щитки;

8 – анемометри;

9 – пристрої електробезпеки.

За принципом дії пристрої безпеки діляться на:

-  запобіжні – обмежувачі, уловлювачі, блок-контакти, пристрої протиугонів, пристрої електробезпеки та інші;

-  застережливі, що сигналізують і вказують.

До сигналізуючих пристроїв безпеки відносяться:

-сигналізатори тиску вітру (анамометри);

-контрольні лампи на пульті управління краном;

-звукові сигнальні прилади (дзвінки, сирени).

Вказівні пристрої безпеки:

-покажчик вантажопідйомності стріловидного крана залежно від вильоту його стріли та інші.

На мостових кранах вказівні пристрої безпеки не застосовуються.

Обмежувач вантажопідйомності. Всі крани стрілового типуобладнані обмежувачем вантажопідйомності (вантажного моменту), що автоматично відключає механізми підйому і зміни вильоту. Відключення відбувається при підйомі вантажу, маса якого перевищує вантажопідйомність для даного вильоту:

більш ніж на 15 % — для портальних кранів і баштових з вантажним моментом до 20 т•м включно;

більш ніж на 10 % — для стрілових кранів і баштових з вантажним моментом більше 20 т•м.

Крани мостового типу обладнують обмежувачем вантажопідйомності, якщо можливе їх перевантаження за технологією виробництва. Обмежувач вантажопідйомності таких кранів не повинен допускати перевантаження більш ніж на 25 %.

Після спрацьовування обмежувача вантажопідйомності можливе опускання вантажу і зменшення вильоту.

Обмежувачі робочих рухів для автоматичної зупинки механізмів підйому вантажозахоплювального органу в його крайньому верхньому і крайньому нижньому положеннях, зміни вильоту, пересування рейкових кранів і їх вантажних візків.

Обмежувачі робочих рухів для автоматичного відключення механізмів крана на безпечній відстані до проводів ліній електропередачі (ЛЕП) встановлюються на стрілових кранах.

Покажчик кута нахилу крана (креномер) встанавлюється на  стрілових кранах.

Анемометр — покажчик швидкості вітру, що автоматично включає звуковий сигнал коли швидкість вітру досягає величини, небезпечної для роботи крана. Встановлюється на баштових, портальних і козлових кранах.

Протиугонні пристрої встановлюються на кранах, що пересуваються по шляху крана на відкритому повітрі. Як протиугонні пристрої застосовують рейкові захоплення і клинові упори.

Захисне заземлення — це спеціальне з'єднання корпусу електроустановки із заземляючим пристроєм. Заземлення необхідне для захисту обслуговуючого персоналу, оскільки у разі порушення ізоляції частин електроустановки, що знаходяться під напругою, корпус електроустановки також виявляється під напругою.

У трипровідних електричних мережах (мал. 2.7.1, а) корпус електроустановки сполучають заземляючим провідником із заземляючим пристроєм. Електричний опір тіла людини Rч не менше 1 000 Ом. Електричний опір заземлення R3 повинен бути не більше 4 Ом. У такому разі людина, що доторкнулася до корпусу електроустановки під напругою, виявиться приєднаною паралельно малому електричному опору захисного заземлення. Сила струму зворотньо пропорційна опору, тому через тіло протікатиме струм, що не є небезпечним для життя і здоров'я людини.

Мал. 2.7.1  Схеми пристрою захисного заземлення в трипровідній (а) і чотирипровідній (б) електричних мережах:

1 — електроустановка; 2, 3 — провідники; 4 — нульовий дріт

У рейкових кранів заземляються колії  крана. Всі рейки сполучають сталевими перемичками 3, (мал. 2.7.2) за допомогою зварки. Колії крана сполучають із заземлителями не менше ніж двома заземляючими провідниками 5. Заземлителями є сталеві труби або куточки, вбиті в грунт. Стрілові крани з електроприводом повинні бути заземлені у разі підключення до зовнішньої електричної мережі. Для цього нульовий дріт живлячого кабелю сполучають з корпусом крана.

Мал. 2.7.2 Захисне заземлення крана:
1 — рубильник; 2 — кабель; 3,4 — перемички; 
5,7 — провідники; 6 — 
заземлитель

УВАГА! Категорично забороняється робота крана при несправних або відключених приладах безпеки.