S5 Corporate Response - шаблон joomla Книги

logo slinger

"УВАГА!!!"
З 1.01.2024 р. підтримка даної версії підручника буде припинена.
Власникам з питань продовження роботи звертатись admin@pto.org.ua
  • Реєстрація

2.2. Мостові крани

Мостові крани (рис. 2.2.1) встановлюють в заводських цехах,  на відкритих складах  і інших дільницях промислових об’єктів.

Крани мостовими називають тому, що основні несущі елементи конструкції перекинуті через прольот цеху  і спираються безпосередньо на кранові колії.

Мостові крани за призначенням поділяють так:

            а) загального призначення ;   

            б) спеціального призначення;

            в) козлові (рудні і нерудні перевантажувачі).

За способом спирання мостові крани розрізняють:

-  опорного  типу  (опора на рейкові колії здійснюється  зверху);

-   підвісного типу  (переміщення крана відбувається по нижніх полицях рейок підвісної колії крана).

а)  
Рис.  2.2.1. Схеми кранів: а) опорного типу, б) підвісного типу

3. Залежно від виду приводу механізмів крани бувають  з ручним  та машинним приводами. З ручним приводом найчастіше зустрічаються підвісні мостові крани і крани-балки малої вантажопідйомності, механізмом підйому яких служить ручна таль.

Кран-балка — це мостовий кран, у якого вантажним візком є електрична таль. Випускають кран-балки вантажопідйомністю до 5 т. Управління такими кранами здійснюється з підлоги з використанням підвісного пульта.

Переважна більшість вантажопідіймальних кранів оснащуються машинним приводом.

4. За  конструкцією розрізняють мостові крани одно- і двохбалочні.

Мостові крани загального призначенняДо кранів загального призначення відносять гакові крани  з гнучким підвісом вантажу.Мостовий кран складається з наступних основних частин: моста і візка; кабіни керування та кабіни для огляду і обслуговування головних тролеїв, механізмів   пересування і підйому. Механізми крана забезпечують три робочих рухи крана для переміщення вантажу в будь-яку частину цеху: підйом та опусканнявантажу, пересування вантажного візка, пересування моста.

Мал. 2.2.2  Мостовий кран двохбалочної  конструкції опорного типу:1 - вантажний візок з механізмом підйому і механізмом пересування, 2 - моста, 3 -механизм пересування крана, 4 – гакова підвіска, 5 - кабіна   управління,  6 - кабіна для обслуговування головних тролеїв

Мост крану переміщається по надземним рейковим коліям, які укладені на підкранових металевих або залізобетонних балках, розташованих  уздовж  прольоту  цеху. Рейкові  опорні  колії  мостового  крана  складаються  з  основних ( рейки  і  підкранові  балки) і  допоміжних елементів (підрейкове  ліжко,  деталі  кріплення  рейок  до  підкранових  балок  і  балок  до  колон,  кінцеві   упори  і  лінійки, що вимикають).Механізми крана мають електричний привід. Так механізм пересування моста крана складається з електричного двигуна, гальма, редуктора, трансмісійного валу і ходових коліс.Кабіна кранів мостового типу (робоче місце кранівника) підвішується з боку, протилежного тому, на якому розташовані головні тролеї.Коли тролеї недоступні для випадкового дотику до них із кабіни, посадочної площадки або засобів доступу, кабіна може бути розташована з боку тролеїв. У разі підвішування до рами візка на спеціальних кранах кабіна може бути рухомою.Внутрішні розміри кабіни мають бути не менше: висота – 2 м, ширина – 0,9 м, довжина – 1,3 м, а об’єм – не менше 3 м3. У кабінах із невертикальною передньою частиною в перерізі, що проходить через центр сидіння машиніста (визначальну точку крісла), дозволяється зменшення висоти до 1,6 м. Розміри кабін стрілових самохідних, баштових кранів і кранів для гарячих цехів приймаються відповідно до вимог НД.У кабіні вантажопідіймального крана має бути забезпечений вільний доступ до розташованого в ній обладнання.Висота відкритої кабіни мостових однобалкових кранів,  а також однорейкових візків, коли передбачена робота тільки сидячи, може бути зменшена до 1,6 м.Кабіну для огляду і обслуговування головних тролеїв підвішують до робочого майданчика крана. В неї входять через люк, розташованийна робочому майданчику моста крану.Вантажопідйомність таких кранів зазвичай в межах 1... 5 т, прольоти 36... 28,5 м, висота підйому від 6 до 32 м. Для шляху крана кранів опорного типу застосовують залізничну рейку Р24 або сталевий квадрат 50х50, для кранів підвісного типу - двотаврові балки: при вантажопідйомності 1 ...2 т – 24 м, З0 м, З6 м; при вантажопідйомності 3,2... 5т – З0 м, 36 м,45 м.Опорні двохбалочні крани  крюків загального призначення (мал.2.2.2)  випускають вантажопідйомністю від 5 до 500 т.Важкі крани (Q ≥ 15 т ) обладнуються двома механізмами підйому,  один із яких - головний, а другий – допоміжний ( мал. 2.2.3)

Мал. 2.2.3. Вантажний візок мостового крана з двома механізмами підйому

Вантажопідйомність такого крана позначають дробовим числом:у чисельнику вказують вантажопідйомність головного, а в знаменнику — допоміжного механізму підйому (наприклад, Q = 20/5 т, Q = 30/10 т, Q = 100/20 т та ін. )Вантажопідйомність (т) і максимальну масу (т) вантажу, щопіднімається краном, призначають відповідно до діючого стандарту.Мостові крани спеціального призначенняКранами спеціального призначення називають крани мостового типу, у яких вантажозахоплювальним органом служитьмагніт, грейфер, траверси, кліщові захоплювачі.До кранів спеціального призначення також  відносять металургійні крани, які мають  конструктивні особливості, зв'язані із специфікою  технологічного процесу, що обслуговуються ними.Спеціалізація цих кранів досягається за рахунок зміни конструкції деяких вузлів кранів загального призначення  (вантажозахоплювального органу, механізму підйому і т. д.).Кінематична схема і конструктивне виконання механізмів пересування моста і пересування візка металургійних кранів  не залежать від призначення крана і визначаються вантажопідйомністю та швидкістю переміщення моста і візка. Тому механізми пересування моста і візка майже всіх спеціальних металургійних кранів виконані так само, як у кранів загального призначення такої ж вантажопідйомності.Переважну більшість кранів спеціального призначення обслуговують безперервні технологічні процеси, від чого і залежить режим іх роботи.Магнітні крани використовують для транспортування вантажів з феромагнітних матеріалів. По компоновці ці крани близькі до кранів загального призначення, але на відміну від них мають як вантажозахоплювальний пристрій підйомний електромагніт, пов'язаний з вантажним візком гнучким кабелем, для чого на візку встановлюють спеціальний кабельний барабан, обертання якого синхронізоване з механізмом підйому. Крім цього виникає необхідність установки випрямляючого пристрою у разі живлення електромагніту постійним струмом.Крани (рис.2.2.4) грейферні  застосовують для транспортування насипних і кускових вантажів.Вантажозахоплювальним пристріїм цього крану служить двоканатний грейфер, керований лебідкою, як правило, з незалежними барабанами.

Мал. 2.2.4. Мостовий грейферний кран

Магнітно -  грейферні  крани використовують для перевантаження феромагнітних матеріалів і насипних вантажів. Вони мають два вантажозахоплювальні пристрої: магніт і грейфер, приводи яких розміщені на одному або різних вантажних візках.Ливарні крани (мал. 2.2.5) призначені для заливки рідкого чавуну в міксери (миксерні крани), конвертери або мартенівські печі (заливні крани), для розливання сталі у виливниці (розливні крани), а також для проведення різних допоміжних операцій.Мости цих кранів мають чотири пролітні балки. По двох головних переміщається головний вантажний візок вантажопідйомністю 100 - 630 т, який переміщає ковш з металом.Вантажозахоплювальним пристроєм служить траверса з двома однорогими пластинчастими гаками. По двох іншим балкам рухається допоміжний візок, який забезпечує нахил ковша для виливання металу. Вантажопідйомність цього візка 20... 100 т.

Мал. 2.2.5. Мостовий ливарний кран1 – головний  візок; 2 – допоміжний візок

Основні параметри мостового крана: вантажопідйомність,pозміри прольотів, висота підйому гака (вантажозахватного органу), швидкість пересування крана і візка та підйому вантажу,  режим роботи та інше.На мостових кранах застосовуються наступні прилади і пристроїбезпеки:

  • обмежувачі ходу крана (кінцеві вимикачі);
  • обмежувачі ходу візка крана;
  • обмежувачі підйому крюка;
  • обмежувачі вантажопідйомності;
  • пристрій для зняття напруги з крана при виході кранівника на галерею;
  • упори на кінцях шляхів кранів.

Основні параметри крана вказуються в його паспорті і повинні знайти відображення  у виробничих інструкціях для кранівників і стропальників.Технічні характеристики мостових кранів наведені в табл. 2.2.1.Таблиця 2.2.1 - Технічна характеристика мостових кранів вантажопідйомністю 10 і 50/12,5 т

Параметр Вантажопідйомність


10 т 50/12,5т
Проліт, м 10,5...34,5 16,5.-34,5
Висота підйому гака, м:
головного 12,5 12,5
допоміжного 14
Группакласифікації (режиму) АС, 5К, А6 2К, 5К, 6К
Швидкість, м/с:
головного підйому 0,04...0,08; 0,125; 0,32 0,04; 0,125; 0,16
допоміжного підйому 0,2; 0,2; 0,2
пересування візка 0,32; 0,63; 0,63 0,32; 0,63; 0,63
пересування крана 0,8; 1,25; 2,0 0,8; 1,25; 1,25
Температура навколишньогосередовища,°С -40...+40 -40...+40

Вантажопідіймальні  мостові крани мають бути стійкими в робочому та неробочому станах.