S5 Corporate Response - шаблон joomla Книги
Обкладинка

logo slinger

"УВАГА!!!"
З 1.01.2024 р. підтримка даної версії підручника буде припинена.
Власникам з питань продовження роботи звертатись admin@pto.org.ua
  • Реєстрація
Сторінка 1 із 5

3.6.1. Типи та призначення стропів

Для з'єднання переміщуваного вантажу з підвіскою гака крану застосовують найбільш поширені знімні вантажозахватні пристрої -  стропи.

Стропами називають відрізки канатів або ланцюгів, сполучені в кільця або забезпечені навісними і вантажозахоплювальними кінцевими елементами, які служать для обв'язування, кріплення і навішування вантажу до вантажопідйомного механізму і забезпечують швидке, зручне, надійне і безпечне закріплення вантажів.

Стропи виготовляють із сталевих, прядивних і синтетичних канатів, зварних ланцюгів, що не калібруються.

При ручній строповці вантажів застосовують знімні інвентарні канатні стропи типу 1СК, 2СК, ЗСК і 4СК (одно-, двох-, трьох- і чотирьохгілкові) і аналогічно ланцюгові типу 1СЛ, 2СЛ, 3СЛ і 4СЛ з різними навісними і вантажними  ланками  (мал.3.6.1). Навісні ланки 2 служать для навішування стропа на гак крану, а вантажозахоплювальні ланки 3 - для кріплення стропів до вантажу ( див.мал. 3.4 і мал.3.5). Вантажопідйомність стропів типу 1СК - 0,32...20 т. (мал. 3.6.1 а, б). Відповідно виконані із стропов 1СК багатогілкові стропи мають загальну вантажопідйомність 0,4…32 т (мал. 3.6.1. в, г, д). У петлі канатних стропів обов'язково встановлюють коуші 4 (мал. 3.6.1 а). Ланцюгові стропи типів 1СЛ, 2СЛ, 3СЛ і 4СЛ - аналогічні по конструкції і вантажопідйомності.

Число гілок стропа, на який підвішують вантаж, вибирають залежно від маси, габаритів і конфігурації вантажу. Багатогілкові стропи використовують при строповці ваговитих вантажів, коробів і т. п., забезпечених петлями, провушинами, скобами, цапфами і так далі.

 

Мал. 3.6.1.1 - Стропи:

одногілкового типу 1СК: із запліткою (а) і обтисковою втулкою (б) в-типу 2СК; г- типу 3СК; д- типу 4СК; е-типу 1СЛ; же-типу 2СЛ; з-типу УСК1; и-типу УСК2; к-інвентарна підкладка і її вкористання

Застосовуються також універсальні стропи, які виконують трьох типів: спрощені, полегшені і нескінченні (кільцеві). Спрощений строп є відрізком каната, кінці якого закладені від розкручування: в прядивних канатів - сталками прядива, в сталевих канатів - м'яким дротом, що відпалюється, або шляхом зварки. Такі стропи застосовують надопоміжних роботах, при ремонті устаткування, на монтажних ідемонтажних роботах. Строповку вантажів спрощеним стропомвиконують методом в'я

Полегшений двохпетельний універсальний строп типу УСК1 (мал.3.6.1.1. з) є відрізком каната, заплетеним з обох кінців в петлі з коушами, або з однією петлею і з вільним кінцем з накладеною маркою. При зачіпці вантажу він легко проходить в отвори деталей, петлі, рими, кільця, провушини і т. п., утворюючи декілька гілок, що збільшує його вантажопідйомність. Двохпетельний строп може служити складовим елементом багатьох складних і спеціальних вантажозахватних пристосувань. В цьому випадку в петлі стропа вплітають коуші, що оберігають його від швидкого зносу і різких перегинів.

Нескінченний (кільцевий) універсальний строп типу УСК2 (мал.3.6.1.1 и) є замкнутим кільцевим відрізком каната або ланцюга необхідної довжини. Він може бути виготовлений із сталевих канатів, ланцюгів, прядивних і синтетичних канатів. Універсальний строп, як ідвохпетельний, використовують при строповці найрізноманітніших вантажів. Залежно від конфігурації і маси вантажу він може працювати на дві, чотири, а інколи і вісім гілок, що особливо важливо при транспортуванні вельми ваговитих вантажів. Обв'язування вантажу універсальним нескінченним стропом виконують, як правило, мертвою петлею, що гарантує міцність і надійність строповки. Універсальний строп під навантаженням не розкручується на відміну від всіх інших канатних стропів, незначно витягується, тому термін його служби триваліший.

Однопетельний одногілковий строп (мал. 3.6.1.1 е) має на одному кінці петлю, а на іншому крюк, карабін, струбцину або інший кінцевий захват. Такий строп застосовують при переміщенні вантажів, що мають монтажні петлі, рими, крюки або інші пристосування.

Оскільки одногілковий строп від граничних навантажень може розкручуватися, то його потрібно виготовляти з канатів хрестового звивання.

При використанні багатогілкового стропа необхідно стежити за тим, аби навантаження передавалося на всі гілки рівномірно.

Залежно від вантажів, що підіймають, стропи обладнюють спеціальними захоплювачами: коромислами, кільцями, гаками, струбцинами тощо.

Конструкція стропів і вантажозахватних пристосувань повинна унеможливлювати мимовільного від'єднання вантажу. При маркуванні багатогілкового стропа потрібно вказувати вантажопідйомність стропа в цілому і його окремих частин, гілок. Це допомагає стропальникам правильніше вибирати стропи, а при підйомі вантажу за кілька гілок точніше розрахувати зусилля, що припадають на одну гілку і на кожен строп. Позначення чотирьохгілкового стропа ("павука"), виготовленого із сталевого каната,  вантажопідйомністю  32 т і довжиною галузь 6000 мм: 4СК-32/6000.

Всі інвентарні стропи і вантажозахватні пристосування забезпечують бирками з чітким позначенням реєстраційного номера, вантажопідйомності і дати чергового випробування.

 Стропи із сталевого каната високоміцні і довговічні, руйнуються поступово, так що легко можна визначити ступінь руйнування, але погано працюють при перегинах і на гострих кутах. При повторних навантаженнях канати багато разів перегинаються, при цьому дроти ламаються, а стропи бракуються.

У гарячих цехах машинобудівних заводів, ливарних цехах стропи із сталевих канатів мають обмежене застосування, оскільки органічне осердя каната відносно швидко вигорає і дроти, не змащуючись, інтенсивно зношуються. Зрощення або скріплення канатів стропів не допускається.

Ланцюгові стропи, як і сталеві канатні, можуть використовуватися для підйому і переміщення будь-яких вантажів на всіх виробництвах. Перевага ланцюгових стропів перед сталевими канатними в тому, що вони гнучкіші, придатніші для підйому деталей і вузлів з гострими кромками без підкладок, можуть працювати при високій температурі, добре накладаються на вантаж і знімаються з нього, що дуже важливо при роботі з розжареним металом. Але ланцюгові стропи мають ряд недоліків: велику власну масу, не виносять різких динамічних навантажень і можуть раптово рватися, дефекти ланцюгів важко виявити. Ці недоліки обмежують застосування їх, особливо при підйомі важких і відповідальнихвантажів в місцях великої концентрації людей і устаткування.

зки вузлів і петель.

   

Мал. 3.6.1.2 -  Використання канатних (а) і ланцюгових (б) стропів

При використанні  стропів загального призначення їх вибирають такої довжини, аби кут  між гілками  був не більш 90о(мал. 3.6.1.3).

Мал. 3.6.1.3 - Визначення довжини стропа: А - відстань між захватами

Стропи з прядивних канатів застосовують при строповці деталей з гладко обробленою поверхнею масою не більше 1,5 т (шліфованих і полірованих, дерев'яних виробів, нетвердих легковагих вантажів). Використовувати такі стропи рекомендується лише з коушами, застосовувати металеві кінцеві елементи не рекомендується, оскільки вони швидко перетирають канати. У гарячих цехах такі стропи не застосовують.

 Останнім часом все частіше стали застосовувати текстильні (синтетичні стропи) для підйому і переміщення вантажів, що вимагають дбайливого догляду: верстатів і устаткування, листових матеріалів, пиломатеріалів, труб в ізоляції і подібних ним вантажів. Завдяки своїй еластичності, легкості і міцності вони не допускають утворення задирів, вм'ятин і інших пошкоджень при транспортуванні вантажів. Ці стропи не схильні до гниття і корозії, стійки до дії хімічних речовин, підвищують культуру виробництва, зручні при зберіганні і перевезенні. Випускаються одно-, двох-, і чотирьохгілкові вантажопідйомністю від 0,45 т до 25 т.

Для  стропів коефіцієнт запасу розривного зусилля відносно навантаження окремої гілки стропа має бути:

  • канатні сталеві стропи - не менше 6;

  • ланцюгові стропи - не менше 4;

  • стропи з натуральних матеріалів - не менше 8

  • синтетичних матеріалів - не менше 7.

Сторінка 1 із 5